Zajęcia taneczne
Temat działania: Zajęcia taneczne
Odpowiedzialni: Dorota Mróz
Zakres działania: edukacja, wychowanie, rozwijanie pasji i zainteresowań
Cele działania:
- kształtowanie postawy twórczej,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- nauczanie tolerancji wobec innych ludzi,
- rozwijanie umiejętności realizowania własnych pomysłów, zachęcanie do sprawdzania ich i wdrażania,
- umożliwianie uczniowi udziału w różnorodnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji,
- rozwijanie uzdolnień muzycznych w sposób dostosowany do jego wieku i predyspozycji,
- kształtowanie sprawności motorycznej,
- kształtowanie koordynacji ruchowej i słuchowo – ruchowej (improwizowanie ruchu do tematów rytmicznych),
- poszerzenie podstawowych pojęć muzycznych, doskonalenie techniki tańca,
- rozwój inwencji twórczej (tworzenie ilustracji dźwiękowych),
- przygotowanie ucznia do publicznych występów,
- rozbudzenie radości z kontaktu z muzyką.
Opis działań:
W Zespole Szkół „Rybienko Leśne” od 2004 roku prowadzone są zajęcia taneczne dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.
Idea zajęć tanecznych powstała w wyniku obserwacji zachowań i potrzeb dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej. Zauważalne było to, że dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach umuzykalniających, spontanicznie odtwarzają muzykę ruchem.
Zajęcia taneczne odznaczają się cennymi wartościami wychowawczymi. Ich zespołowy charakter przyczynia się do rozwijania takich cech charakteru jak: zdyscyplinowanie, porządek, aktywność. Wpływają także na rozwój poczucia solidarności i współdziałania w zespole, sprzyjają wyrobieniu pewności siebie, podnoszą poczucie własnej wartości, uczą samodzielności. Taniec jest ciekawą i rozwijającą formą nauki poprzez realizację swoich pasji. Jest sposobem na atrakcyjne spędzanie wolnego czasu. Łagodzi agresję, wywołują radość i uśmiech. Sprawia, że człowiek staje się lepszy i bardziej otwarty na świat.
Zajęcia pozwalają na doskonalenie koordynacji ruchów całego ciała oraz uniezależnienia rytmiczno-ruchowego poszczególnych jego części. Rozwija orientację oraz wyobraźnię przestrzenną, kształtuje u uczniów poczucie rytmu. Podnosi wrażliwość na piękno i estetykę ruchu.
Na zajęciach wykorzystuje się ćwiczenia z zakresu techniki tańca, zabawy rytmiczno-ruchowe. Dzieci uczą się układów choreograficznych do różnego rodzaju stylów muzycznych, np. hip-hop, disco, rock and roll, które prezentują podczas konkursów, uroczystości szkolnych i pozaszkolnych. Bardzo chętnie angażują się w podejmowane działania.
Uzyskane efekty (Uczeń):
- potrafi zatańczyć układ choreograficzny,
- radzi sobie z tremą,
- potrafi rytmicznie się poruszać,
- zna figury i kroki układu choreograficznego,
- potrafi zaimprowizować ruch do wybranej muzyki
- nie boi się przedstawić swoich pomysłów i jest otwarty na koncepcje innych,
- czerpie radość z uczestnictwa w zajęciach,
- uczestniczy w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,
- godnie reprezentuje zespół i szkołę podczas występów.
Wnioski z realizacji:
- zdobyte wiadomości i umiejętności zaprocentują w dorosłym życiu uczniów,
- udział w konkursach, uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,
- dalsza kontynuacja zajęć tanecznych w szkole.