Wycieczki zagraniczne z uczniami gimnazjum
Temat działania: Wycieczki zagraniczne z uczniami gimnazjum:
- Poznań –Berlin - Rogalin,
- Kotlina Kłodzka – Praga
Współpraca: Biuro podróży FOKUS
Odpowiedzialni: Agnieszka Michalik, Dorota Mróz
Zakres działania: edukacja, wychowanie, profilaktyka, opieka, rozwijanie zainteresowań
Cele działania:
- poznanie historii stolic państw najbliższych sąsiadów Polski,
- wychowywanie uczniów w duchu patriotycznym, zaszczepianie im wartości oraz wskazywanie sukcesów Polski i Polaków w przeszłości i teraźniejszości,
- kształtowanie postawy tolerancji: uczeń szanuje prawo innych do sposobu zachowania, obyczajów i przekonań, przeciwstawia się przejawom dyskryminacji,
- zapoznanie uczniów z ciekawymi formami spędzania wolnego czasu,
- utrwalanie nabytej w szkole wiedzy teoretycznej i konfrontowanie jej z wiedzą praktyczną,
- kształtowanie odpowiedzialności, punktualności, solidarności koleżeńskiej i umiejętności współdziałania w grupie oraz podporządkowania się poleceniom opiekunów i obowiązującym regulaminom,
- umiejętność dostosowania się do odmienności kulturowej mieszkańców kraju, który odwiedzamy, zwłaszcza życia codziennego,
- poszerzanie wiedzy o nowe elementy ze szczególnym uwzględnieniem zabytków historycznych, sztuki użytkowej, sakralnej i architektonicznej,
- wyrobienie nawyku właściwego zachowania się podczas zwiedzania zabytków i innych obiektów,
- wykorzystanie umiejętności językowych w praktyce i wzbogacenie ich o nowe elementy,
- zapewnienie i uczenie bezpiecznych i optymalnych warunków w trakcie wyjazdu,
- wyrabianie nawyku właściwego zachowania w środkach komunikacji miejskiej za granicą oraz poruszania się po ulicach,
- wyrabianie nawyku higieny i porządku w miejscach zakwaterowania oraz przestrzegania zasad przebywania w nim,
- integracja poszczególnych uczestników wycieczki, przełamywanie barier między sobą i między młodzieżą a opiekunami.
Opis działań:
Wycieczka Poznań – Berlin – Rogalin
- zwiedzanie Poznania: Stare Miasto, Waga miejska, Bazylika farna, Ostrów Tumski,
- zwiedzanie Berlina: Plac poczdamski, plac Marleny Dietrich, Centrum Sony, muzeum Story of Berlin, Brama Brandenburska, Pomnik Holokaustu, mur berliński,
- Rogalin i Kórnik: pałac w Rogalinie wraz z parkiem i wiekowymi dębami, Ogród Botaniczny i zamek w Kórniku
Wycieczka Kotlina Kłodzka – Praga:
- zwiedzanie Wrocławia: rynek Starego Miasta, Ostrów Tumski, obejrzano Panoramę Racławicką
- wizyta w Górach Stołowych: przejazd Drogą Stu Zakrętów i wejście na Szczeliniec – na najwyższy wierzchołek Gór Stołowych (919 m.n.p.m.), wędrówka labiryntem Błędnych Skał; kaplica czaszek w Czermnej, Spacer po Parku Zdrojowym w Kudowie Zdroju i wizyta w Wambierzycach – Śląskim Jeruzalem,
- wyjazd do Czech:
zwiedzanie Skalnego Miasta;
zwiedzanie Pragi: Hradczany – Złota Uliczka, zejście na Małą Stranę i Wyspa Kampa, taras widokowy na Strachowie, zmiana warty na Hradczanach, Zamek Królewski, Katedra św. Wita, Praskie Jezulatko, Most Karola, Rynek Starego Miasta z Ratuszem i Orlojem oraz Plac Wacława z pomnikiem ofiar komunizmu.
Uzyskane efekty:
- uczniowie chętnie uczestniczą w wycieczkach zarówno jako w formie spędzania wolnego czasu jak i w formie nabywania wiedzy,
-konfrontowanie wiedzy teoretycznej z wiedzą praktyczną rozbudza w nich ciekawość , wyzwania i pogłębianie zainteresowań,
- dostosowywanie się do zasad panujących w grupie, poleceń opiekunów i do regulaminu wyzwala chęć współdziałania, solidarność, obowiązkowość i odpowiedzialność, a także wyrabia nawyk właściwego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach,
- poznawanie odmienności kulturowej mieszkańców kraju, który zwiedzają pozwala na konfrontację, wzbudza ciekawość i chęć dzielenia się podobieństwami i różnicami,
- wykorzystanie umiejętności językowych w praktyce pozwala na komunikowanie się, przełamywanie oporów w mówieniu i wzbogacanie ich o nowe elementy,
- w trakcie wycieczki uczniowie sami opowiadają o poszczególnych punktach programu, które wcześniej przygotowali,
- w drodze powrotnej uczniowie mają możliwość sprawdzenia nabytej wiedzy przez uczestnictwo w quizie dotyczącym programu wycieczki.
Wnioski z realizacji:
Uczestnictwo w wycieczkach zagranicznych ze wszech wzbogaca i urozmaica proces edukacyjny i wychowawczy, stawia uczniów w nowej sytuacji i w obcym kulturowo oraz językowo środowisku, pozwala na konfrontację nabytej wiedzy i umiejętności z ich praktycznym przełożeniem oraz motywuje do większego wysiłku. Pozwala na integrowanie się grupy, zawiązywanie nowych przyjaźni i zmniejsza dystans między młodzieżą a opiekunami. Wyrabia nawyk odpowiedzialności za grupę, przełamywania własnych oporów i lęków oraz odpowiedzialności.